Καινοτόμες Δράσεις

Το σχολικό έτος 2015-2016 συμμετέχουμε με μεγάλη χαρά σε μια παγκόσμια εκπαιδευτική κοινότητα που τελεί υπό την αιγίδα του Harvard University - School of Education & του National Geographic. Τα νήπια συμμετέχουν σε μια σειρά δραστηριοτήτων που έχουν σχεδιαστεί να προάγουν την προσεκτική παρατήρηση δίνοντας έμφαση στον αργό ρυθμό προσέγγισης του κόσμου μας. Αναλυτικά στοιχεία για το πρόγραμμα αυτό θα αναρτώνται με την ετικέτα "Out of Eden Learn".

Επίσης, υλοποιείται στο τμήμα μας Εγκεκριμένο Πρόγραμμα Αγωγής Υγείας με θέμα τα Συναισθήματα, διότι η θετική επιρροή του περσινού μας προγράμματος στα παιδιά ήταν τόσο μεγάλη και το ενδιαφέρον τους τόσο ανεξάντλητο που ελπίζω και η φετινή μου τάξη να επωφεληθεί τα μέγιστα από το πρόγραμμα αυτό, το οποίο μάλιστα υπάρχει πλέον και σε ψηφιακό διδακτικό σενάριο, ανηρτημένο στην πλατφόρμα ΑΙΣΩΠΟΣ μετά την αξιολόγησή του ως "Βέλτιστο". Υπάρχουν μερικές τροποποιήσεις φέτος καθώς το πρόγραμμα συνδυάζεται με το STRONG START, μία πρόταση κοινωνικοσυναισθηματικής αγωγής του πανεπιστημίου του Όρεγκον. Οι βασικοί στόχοι παραμένουν ίδιοι με αυτούς που περιγράφονται παρακάτω.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Για το σχολικό έτος 2014-2015 σχεδιάζουμε να υλοποιήσουμε Πρόγραμμα Αγωγής Υγείας με τίτλο 
"Πώς χρωματίζουν την καρδιά ο φόβος, η λύπη κι η χαρά;"

Το πρόγραμμα αυτό εντάσσεται στο Θεματικό Άξονα της Ψυχικής Υγείας και εστιάζει στην Κοινωνική και Συναισθηματική Ανάπτυξη των νηπίων, στην καλλιέργεια της Αυτοεκτίμησης και των Διαπροσωπικών Σχέσεων.

Πιο συγκεκριμένα τα υποθέματα στα οποία θα επικεντρωθούμε είναι:
1)      Γνωριμία με τον εαυτό μου & τους άλλους. 
2)   Ανάπτυξη θετικής αυτοεικόνας.
3)       Γνωριμία με τα συναισθήματα [θετικά & δυνατά] ώστε να καλλιεργηθούν δεξιότητες έκφρασης των θετικών συναισθημάτων [χαρά, αγάπη κ.α.] & διαχείρισης των δυνατών [π.χ. φόβος, θυμός]
4)   Ανάπτυξη συναισθηματικής νοημοσύνης και καλλιέργεια ενσυναίσθησης.

Οι βασικοί στόχοι τους οποίους θα επιδιώξουμε να επιτύχουμε ανάγονται σε τρία επίπεδα:
Γνωστικοί
·  Να γνωρίσουν τα παιδιά καλύτερα και πιο συνειδητοποιημένα τον εαυτό τους: τις ικανότητες, τις επιθυμίες, τις δεξιότητες που θα ήθελαν να καλλιεργήσουν, τα γούστα τους, τις αντιδράσεις τους, την προσωπική τους αξία [και αυτόνομα και ως μέλη ομάδας].
·    Ν’ αναγνωρίζουν και να εκφράζουν θετικά συναισθήματα μέσα από παιγνιώδεις, βιωματικές δράσεις και με την αξιοποίηση των ΤΠΕ.
·  Ν’ αναγνωρίζουν και να διαχειρίζονται τα δυνατά συναισθήματα αλληλεπιδρώντας με τα μέλη της ομάδας τους.
·     Να οπτικοποιήσουν τα συναισθήματα συσχετίζοντάς τα με εικόνες, χρώματα, έργα τέχνης.
·    Ν’ αντιστοιχίσουν κάθε συναίσθημα με το όνομά του και να διακρίνουν τα φωνήματα που το αποτελούν.
·   Να περιγράφουν προσωπικές εμπειρίες με ολοκληρωμένο –όσο το δυνατόν- προφορικό λόγο.
Κοινωνικοί
·     Να καλλιεργήσουν και ν’ αναπτύξουν τις απαραίτητες δεξιότητες που τους επιτρέπουν να εκφράζουν αποτελεσματικά τα συναισθήματά τους και τα θέλω τους καθώς συνεργάζονται με τους συμμαθητές τους σε μικρές ή μεγάλες ομάδες.
·   Να εκφράζουν τη γνώμη τους, τις σκέψεις, τις εμπειρίες τους μέσω της τέχνης και του προφορικού λόγου, λειτουργώντας ως ισότιμα μέλη μίας δημοκρατικής ομάδας, ως μέλη με σαφή αίσθηση της προσωπικής τους αξίας & της σημαντικής συμβολής τους στις δράσεις της ομάδας τους.
Επικοινωνιακοί
·      Να λειτουργούν σύμφωνα με τις βασικές αρχές της συνεργασίας & της επικοινωνίας δηλ. να σέβονται τον εαυτό τους και τους άλλους, να ακούν προσεκτικά χωρίς να διακόπτουν κλπ. καθώς και ν’ αναπτύξουν ενσυναίσθηση.

Οι στόχοι αυτοί συνάδουν απόλυτα με το Διαθεματικό Ενιαίο Πλαίσιο Προγραμμάτων Σπουδών [Δ.Ε.Π.Π.Σ.] και τα Αναλυτικά Προγράμματα που ορίζει το Υπουργείο Παιδείας για το Νηπιαγωγείο και συνδέονται με τα παρακάτω Πεδία Ανάπτυξης:

Παιδί και Ανθρωπογενές περιβάλλον [: ανάπτυξη  αυτοεκτίμησής, θετικών συναισθημάτων για τον εαυτό τους & ικανοτήτων συνεργασίας, συνειδητοποίηση μοναδικότητας]
Παιδί και Γλώσσα [: βελτίωση & εμπλουτισμός προφορικού λόγου, αναγνώριση λέξεων, συνειδητοποίηση της αντιστοιχίας φωνημάτων με γράμματα, αξιοποίηση βιβλιοθήκης]
Παιδί & Μαθηματικά [: ανάπτυξη λογικομαθηματικής σκέψης μέσω ομαδοποιήσεων, ταυτίσεων, αντιστοιχήσεων, πινάκων μονής & διπλής εισόδου και με την αξιοποίηση των ΤΠΕ]
Παιδί και Έκφραση [: κολάζ, πηλοπλαστική, γνωριμία με έργα τέχνης μεγάλων ζωγράφων, εικαστική δημιουργία με παραδοσιακά υλικά αλλά και με την αξιοποίηση των εργαλείων ΤΠΕ, θεατρικό παιγνίδι, μουσική,  παραμύθια & λογοτεχνία]
Παιδί και Πληροφορική [: αναγνώριση του υπολογιστή ως μηχανής που βοηθά στην εργασία μας & παρέχει τη δυνατότητα να λαμβάνουμε πληροφορίες, να επικοινωνούμε και να χρησιμοποιούμε κατάλληλα λογισμικά ώστε να εκτελούμε παιχνίδια εξερεύνησης, μάθησης κι επίλυσης προβλημάτων].

Για την υλοποίηση του προγράμματος αυτού θα υιοθετήσουμε διαθεματική, βιωματική και διεπιστημονική προσέγγιση με την αξιοποίηση της μεθόδου project, η οποία ενθαρρύνει την ανάληψη δράσης από πλευράς των μαθητών ώστε η διαδικασία της μάθησης να είναι ενεργητική και να προάγει την κριτική σκέψη. Πολύ σημαντικό ρόλο στην επιτυχή έκβαση του προγράμματος παίζει το άνοιγμα του σχολείου στην ευρύτερη κοινωνία γι αυτό και θα επιδιώξουμε συνεργασία με φορείς του δήμου μας, όπως τη Δημοτική Βιβλιοθήκη, με τους Υπεύθυνους Προγραμμάτων Καινοτόμων Δράσεων, με εκπαιδευτικούς και καλλιτεχνικούς οργανισμούς και βέβαια με τον άτυπο σύλλογο γονέων του σχολείου μας.

-----------------------------------------------------------------
Για το σχολικό έτος 2014-2015 έχουμε υποβάλει προς έγκριση στη Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης δύο προγράμματα Καινοτόμων Δράσεων . 
Το πρώτο υπάγεται στον τομέα Αγωγής Υγείας κι ονομάζεται "Πώς χρωματίζουν την καρδιά η λύπη, ο φόβος κι η χαρά;"
και το δεύτερο με τίτλο "Ο λύκος κι η χελώνα βοήθεια ζητούν από τον πλανήτη να μην εξαφανιστούν" βεβαίως ανήκει στον περιβαλλοντικό τομέα.




Το σχολικό έτος 2013-2014 το τμήμα μας ανέλαβε και υλοποίησε δύο προγράμματα Καινοτόμων Δράσεων:

Στον τομέα της Αγωγής Υγείας επεξεργασθήκαμε το θέμα Διατροφή.

Στον τομέα της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, επεξεργασθήκαμε το θέμα Ανακύκλωση.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου